Home » Blog » blog » Je lichaamshouding vertelt je hoe onzeker je bent

Je lichaamshouding vertelt je hoe onzeker je bent

door | 22 jul, 2015 | blog, Blog Home, Lichaamstaal, Liefdesblog

Je lichaam is een ware bron van informatie over jezelf. Dit is wat ik veel mensen probeer mee te geven. Je lichaamshouding is een soort handboek van hoe je je voelt. Je kunt er uit opmaken hoe zelfverzekerd je in verschillende situtaties bent.

Mensen hebben van nature een voorkeurshouding: naar voren of naar achteren. Dit kun je koppelen aan je persoonlijkheid. Naar voren gericht zijn betekent dat doelgericht bent. Naar achteren betekent dat je geduldig bent. Als je merkt dat je teveel naar voren hangt kun je jezelf betrappen op het krampachtig nasteven van je doel. Met teveel naar achteren hangen geeft je lichaam je aan dat je jezelf terugtrekt van ingewikkelde situaties. In beide situaties voel je je niet zeker over jezelf. Met dit artikel wil ik je bewust maken dat het veranderen van je houding je kan helpen om je weer zekerder te voelen.

Maar eerst wil ik nog even terug naar de voorkeurshoudingen. In welke houding herken jij jezelf als jij je niet zeker voelt?

Teveel naar voren gericht

Je lichaam is naar voren gericht en de beweging komt vanuit je hoofd. Als je valt val je voorover. Door veel te doen en druk te zijn hoop je te bereiken wat je wilt. Je zoekt naar erkenning door goede prestaties te leveren. Ergens voel je de angst om te falen. Je bent gericht op anderen maar maakt niet echt contact. Je bent geneigd over je eigen grenzen heen te gaan. Je denkt dat als anderen  tevreden zijn jij dat ook bent.

Teveel naar achteren gericht 

Je leunt naar achteren en probeert uit het zicht te blijven. Je trekt je terug in je schulp als je situtaies lasig vindt.  Als je je schuil houdt is de kans het kleinst dat je geconfronteerd wordt met mensen die je niet goed vinden. Je zoekt bescherming zodat je niet weer gekwetst wordt. Angst voor afwijzing en schaamte zijn gevoelens die je vaakt hebt maar die je door je houding probeert te voorkomen.

Middelpunt

De neutrale basishouding is dat je jezelf vanaf het midden opricht. Je staat rechtop en voelt je voeten op de grond. Je  voelt dat je billen en buik ontspannen zijn maar niet slap. Vanuit je buik recht je je rug iets en laat je hoofd rustig op je schouders rusten. Je schouders zijn ontspannen en je blik is naar voren gericht. Je blijft terwijl je je opricht in contact met het midden van je lijf. Vanuit deze houding blijf je jezelf als uitgangspunt nemen. Als het nodig is kun je naar achteren of naar voren bewegen. Om jezelf als middelpunt te nemen moet je zelfvertrouwen hebben. Je durft te vertrouwen op dat wat jij voelt klopt. 

Zelfvertrouwen vergroten

Zelfvertrouwen ontstaat als je als kind het gevoel krijgt dat je goed bent zoals je bent. Als je deze bevestiging als kind niet hebt gekregen moet je als volwassene dit zelfvertrouwen uit jezelf halen. Dit is een hele klus omdat zelfvertrouwen ontstaat als blijkt dat anderen te vertrouwen zijn. Het besef dat een ander je het vertrouwen waard vindt maakt dat je er zelf in gaat geloven. Maar als je nu niemand hebt die je vertrouwt en je wilt wel aan je zelfvertrouwen werken kun je ook beginnen door je lichaamhouding een klein beetje te veranderen.

Beweeg vanuit je middelpunt

Een kleine verandering van je houding kan al een heel ander gevoel met zich meegeven. Probeer een verandering te beginnen vanuit je middelpunt (zeg maar net onder je navel).
Ben je geneigd naar voren te leunen? Ga dan met je aandacht naar dit middelpunt en beweeg van daaruit een klein beetje naar achteren en naar beneden. Laat je lichaamsgewicht iets meer in je voeten zakken. Je hoeft je hoofd niet eens naar achter te bewegen want als het goed is merk je dat je als vanzelf minder naar voren gericht bent.
Ben je geneigd je terug te trekken? Ga dan ook naar je middelpunt en beweeg langzaam naar voren. Je schouders gaan dan als vanzelf wat naar achteren en je hoofd komt rechter op je romp te staan.

Photo credit: statuesque / Foter / CC BY-SA

Over mij

Eline Blom begeleidt gevoelige mannen en vrouwen om authentiek te zijn in liefdesrelaties. In haar blog’s schrijft ze vaak uit eigen ervaring en geeft voorbeelden en tips uit haar praktijk voor haptotherapie en relatietherapie.

Gerelateerde artikelen

Luchtiger in de liefde

Luchtiger in de liefde

De liefde nemen we soms te serieus. Wanneer dat zo is geeft je lichaam dat aan. We worden te zwaar op de hand of we krijgen het benauwd. Het angstzweet breekt ons uit of het grijpt ons naar de keel. Dat is begrijpelijk als je als single weer een teleurstelling te verwerken hebt. Of als je partner en jij maar niet uit die sleur kunnen komen.

Hoe zou het zijn als de liefde luchtiger is en je weer vrijheid voelt? Haal maar een keer adem! En zak even met je billen in de stoel waar je op zit. Zucht nog maar eens en hou je ogen dicht todat je uitgezucht bent. Of je nu single bent of een partner hebt luchtigheid helpt om een patroon te doorbreken.
Hoe? Dat ga ik je uitleggen.

lees verder

0 Reacties

Tweet
Share
Share
Pin